Resepi Maruku

Tuesday, October 28, 2008

Atas permintaan ramai.. Ni le resepi maruku.. Mak Mus punya resepi.. Mak Mus kata, tuh bukanla resepi sangat.. Benda biasa je masuk kan.. Yer la.. Tapi Mak layan jugak sukat air.. Haha.. Kebetulan.. Semalam kami buat 5 bungkus tepung maruku.. Sedap.. Krup krap krup krap tak hengat.. Dapat 4 balang 2 jenis maruku.. Malam ni boleh krup krap lagik..


Bahan-bahan :
1 peket tepung maruku Gemini
3 cawan santan
1 camca kecik jintan putih
1 camca kecik lemuju
1 camca besar lenga

Cara-cara :
1. Campurkan semua bahan kering.. Tepung + jintan putih + lemuju + lenga.. Gaulkan sebati..
2. Kemudian, masukkan santan sedikit demi sedikit.. Gaul sebati.. Uli agak2 jadik doh yang sedang2 lembut boleh tekan masuk acuan..
3. Masukkan dalam acuan dan tekan..
4. Goreng dalam minyak yang panas sehingga garing..

Ok.. Itu saja.. Yang membezakan maruku ni adalah tepungnya.. Mak Mus guna tepung beras.. Dalam dia siap dah ada rempah bagai semua.. Dia ala-ala gigit keras rapuh-rapuh skit.. Lagi satu guna tepung kacang.. Tepung kacang ni ala-ala bila gigit rapuh dan lembut.. Kalu guna tepung kacang, nak kena tambah cabai kering kisar serta segala ramuan lain.. Guna tepung beras mudah kerja.. Andai tanya Mus, Mus suka yang guna tepung beras.. Rasa dia sedap dan rapuh.. Tak berapa suka yang jenis guna tepung kacang.. So, pasni pakat-pakat boleh cuba la na.. Practise makes perfect.. Andai tak cuba, memang banyak soalan dalam kepala.. Hehe.. Pendek kata.. Meh kita pakat2 cuba.. Sedap! Nyum.. Nyum..

1 comments:

dianafisa81 said...

lenga & lemuju tu apa?beli kat mana?